Maak uw Wordpress website of webshop beter vindbaar
Hoe Voice Search de traditionele manier van zoeken heeft veranderd?
Er komen veel stemhulpmiddelen op de markt en de spraaktechnologie wordt steeds geavanceerder en natuurlijker. De huidige Google voice search is 95% accuraat. Je hebt vast al gehoord van de populaire namen voor stemassistentie zoals Amazon Alexa, Google Home, maar er zijn er nog veel meer zoals Windows 10 Cortana, Apple Siri, enz.
Momenteel domineert de Google Voice Search de voice-search industrie en daarom besluiten steeds meer online webshops om van deze trend te profiteren.
Een bezoeker van uw webshop zoekt anders via Voice Search ten opzichte van het traditioneel zoeken. Stel een klant wil een paar Nike schoenen kopen. Bij een traditionele zoekopdracht zou hij gewoon een zin als “Nike Shoes” hebben getypt. Bij een gesproken zoekopdracht zal hij echter eerder een conversatiezin gebruiken zoals “Hé Google, ik wil Nike schoenen kopen” of “Hé Google, laat me zien waar ik een paar Nike schoenen kan kopen”.
Gebruikers zijn eerder geneigd hun vragen of vragen te stellen via voice search. Daarom kunt u voice search beschouwen als een top-funnel activiteit. Het impliceert dat u zich bewust kunt zijn van de nieuwe klanten van uw Magento 2 webshop maar de basis van wat u verkoopt, zal niet altijd resulteren in onmiddellijke aankopen. Hiervoor moet u een plan hebben om websitebezoekers tot conversie te verleiden nadat ze u hebben gevonden.
Hoe bereidt u uw online E-commerce winkel voor op de Voice Searches?
Welke strategie moet u volgen om ervoor te zorgen dat ze u via voice search kunnen vinden?
Ten eerste moet u de juiste zoekmachine optimalisatie technieken volgen en een goede gebruikerservaring bieden. Voice search is uiteindelijk een gewone zoekopdracht. Als uw webshop in de zoekmachine resultaatpagina’s (SERP) verschijnt, dan is de kans groter dat u wordt gevonden door de gebruikers. Hier zijn enkele strategieën die u kunt toepassen voor uw webshop:
1. Vragen maken deel uit van de meeste audio-opzoekingen
De meeste gesproken zoekopdrachten vinden plaats in de vorm van vragen in plaats van de gebruikelijke zinnen. Dus als een gebruiker schoenen in de buurt van zijn huis of kantoor wil kopen, zal hij zoeken op “Hé Google, waar is een schoenenwinkel bij mij in de buurt?”. Leg de focus op vraaggericht zoeken bij het optimaliseren van uw webshop voor gesproken zoekopdrachten. U kunt uw inhoud zoals blogberichten, FAQ-pagina’s, enz. zo structureren dat ze de vragen van uw doelgroep kunnen beantwoorden in plaats van alleen rekening te houden met trefwoorden of zinnen.
U moet ook aandacht besteden aan de “trigger words” voor voice search en deze ook opnemen in uw inhoud. Enkele van de algemene trigger-woorden zijn hoe, wat, het beste, waar, top, gratis, nieuw, wie, wanneer, waarom, soorten, doen, enz.
Het betekent dat u zich moet richten op de long-tail zoekwoorden die misschien een laag zoekvolume hebben, maar ook heel wat minder concurrentie hebben. U kunt logisch nadenken over de vragen die men kan bedenken tijdens het zoeken naar uw producten. U kunt ook de Google Analytics tool gebruiken om de impact van voice search op uw webshop te bepalen. Het kan lastig zijn om de exacte statistieken te achterhalen van hoeveel gebruikers op uw webshop landen met behulp van de voice search. Onze online marketeers: Robert en Johan kunnen u hierbij helpen.
Er zijn een paar dingen waar u ook naar kunt kijken…
Conversationele Trefwoorden: Als de zoekopdrachten veel conversationele zoekwoorden laten zien, dan is dat een indicator dat de zoekopdrachten zijn gedaan met behulp van de stem.
Lengte van de zoekopdrachten: Als u niet in staat bent om de exacte trefwoordgegevens te vinden, dan kunt u de lengte van de zoekopdrachten controleren. Een langere lengte van zoekopdrachten betekent dat het misschien om gesproken zoekopdrachten gaat.
2. Streef naar Featured Snippets
Een featured snippet is eigenlijk het nul-resultaat voor een Google-zoekopdracht en plaatst het hoger dan elk ander zoekresultaat in een zoekopdracht. U bent ze vast wel eens tegengekomen, maar het is onwaarschijnlijk dat u ze waarneemt. Wanneer een browser, zoals Google, een fragment van een website neemt en het vervolgens markeert, in zijn eigen vak voor het beantwoorden van een vraag of het reageren op een verzoek, waren dat de snippets. Hier is een voorbeeld:
Het is een zeer waardevolle functie omdat de gebruiker geneigd is een snippetbox eerder te openen dan de andere zoekresultaten. Maar het vereist een zeer hoog niveau van SEO. Je kunt de zoekmachine niet dwingen je site te vermelden. De AI-assistenten achter voice search zijn geprogrammeerd om de featured snippets te gebruiken die zoekmachines hen geven als het vlees van hun antwoord op een vraag van een mens.
Als er dus een snippet is voor een spraakgestuurd zoekresultaat, zijn dat de snippet en de website waar die vandaan komt, wat Google Assistant en Siri zullen voorlezen aan hun gebruikers.
Amazon Alexa valt hier niet onder, want zij is Amazon-gestuurd en zal de Amazon-winkelresultaten leveren, maar de algemene websearch is niet haar sterkste kant. Er zijn veel verschillende manieren om positie nul te landen. U kunt uw inhoud structureren om de veel voorkomende zoekopdrachten over elk gericht onderwerp te beantwoorden. U moet ook kijken naar de goed presterende pagina’s in de analytische resultaten om vast te stellen welke pagina’s potentieel hebben voor positie nul.
Naast het beantwoorden van de zoekopdrachten moet u de relevante trefwoorden opnemen in de URL van de pagina, plus de H1-tag. STAT ontdekte dat featured snippet URL’s 21% vaker een exact overeenkomende zoekopdracht in de tag opnamen dan reguliere resultaten.
3. Ranking binnen de zoekmachine
Wanneer de gegevens op uw e-commerce website goed gestructureerd zijn, geeft dit informatie aan de zoekmachine voor het indexeren van uw site. Deze strategie geeft u hogere zoekmachine rankings, omdat Google nu het meest gebruik maakt van gestructureerde data.
Bijvoorbeeld recensies. U bent vast wel eens tegengekomen dat de sterren onder de site in de Google-resultaten worden weergegeven.
Dit is het resultaat van schema markup implementatie op de website. Je kunt duidelijk zien dat er een review score is voorzien van het aantal reviewers. Je kunt veel verschillende schema’s implementeren.
4. Toon uw producten in Google Shopping
Google Voice Search is zoals gezegd de meest gebruikte voice search onder de gebruikers. Wanneer de klant een Google voice search doet of Google Assistant (Google Home) gebruikt worden uw producten gemakkelijk gevonden wanneer de producten in Google Shopping getoond worden.
Er zijn veel extensies beschikbaar voor verschillende e-commerce platforms die de producten van uw online winkel kunnen synchroniseren met Google Shopping. Een voorbeeld is de extensie Channable. Deze extensie kan productgegevens, inhoud, prijs, variaties, enz. in kaart brengen. Het bespaart u ook kostbare tijd en voorkomt extra modules voor het beheer van de producten op verschillende kanalen.
5. Maak een verzorgde FAQ-pagina
Het klinkt misschien wat vreemd, omdat FAQ-pagina’s verouderd zijn en veel bedrijven ermee gestopt zijn. Maar toch blijven veel e-commerce winkels FAQ-pagina’s overbodig gebruiken. De FAQ-pagina’s kunnen u tijd besparen omdat alle mogelijke vragen, die een bezoeker kan stellen, op een enkele pagina kunt opsommen. Uw FAQ’s tonen met gestructureerde gegevens is erg zinvol.
U kunt zelfs alle trefwoorden op een FAQ-pagina zetten zonder dat het er vreemd uitziet. Wanneer iemand op een zoekmachine naar iets zoekt met behulp van spraak, liggen de vragen vrij dicht bij die op een FAQ-pagina.
6. Implementeer voice search ook in uw e-commerce winkel
U moet niet alleen vertrouwen op de voice search van de zoekmachine, maar deze ook integreren in uw E-commerce applicatie. Als uw webshop duizenden producten bevat en u een gestroomlijnde ervaring wilt bieden, is het zinvol om een AI-gestuurde voice search-optie te gebruiken in uw menu of zoekbalk die uw klanten netjes brengt waar ze willen zijn op uw site.
Deze bezoekers komen via de voice search en grote kans dat ze ook verwachten dat ze producten in uw webshop vinden zonder met hun vingers op het scherm te hoeven tikken. Wanneer u de inhoud van uw webshop optimaliseert voor voice search bent u meteen ook bezig met het optimaliseren van voice search in de grote zoekmachines.
Voice search binnen uw webshop kunt u ook toepassen als klantenservice functie zoals een voice-activated chatbot om gemakkelijk vragen en klachten van uw klanten te beantwoorden.
7. Registreer uw bedrijf op Google Mijn Bedrijf
Via Google ”Mijn Bedrijf” kunt u alle relevante informatie over uw bedrijf aan Google verstrekken, zoals uw website /webshop, locatie, producten, enz. Wanneer een gebruiker naar uw bedrijf zoekt, zullen de resultaten bovenaan in het mobiele scherm en bij voice search verschijnen.
Het is eenvoudig om u aan te melden bij Google Mijn Bedrijf, maar het vereist verificatie, maar u moet geduld hebben. Het is belangrijk om uw profiel up-to-date te houden omdat gebruikers nauwkeurige gegevens verwachten.
8. Niet elke zoekopdracht is hetzelfde
Momenteel zijn er veel verschillende populaire diensten die spraak-zoek-functies aanbieden. Ze zijn echter niet hetzelfde en gebruiken niet standaard Google Search. Ze komen met de mogelijkheid om de standaard zoekmachine door gebruikers te veranderen, maar de meeste gebruikers veranderen niet. Dit zijn de standaardbrowsers van enkele populaire zoekapparaten:
- Apple Siri: Apple Inc.
- Microsoft Cortana: Bing
- Google Assistent: Google
- Amazon Alexa: Amazon
U zult begrijpen dat er meerdere strategieën beschikbaar zijn voor voice search. Wij kunnen voor u analyseren wat uw publiek het meest gebruikt.
9. Gebruik sociale media en klantenservice voor onderzoek
Om uw site voor te bereiden op voice search, moet u nagaan welke vragen mensen stellen, welke uitdrukkingen ze gebruiken, en hoe ze de taal gebruiken om de producten te vinden die uw site aanbiedt. Het lijkt misschien nogal cryptisch, maar gelukkig zijn er genoeg oplossingen voor dit probleem.
U kunt sociale media gebruiken om erachter te komen wat uw klanten zoeken. Het biedt een directe link tussen de klanten en uw webshop. Het kan werken als een gesprek zoals dat in een fysieke winkel plaatsvindt.
Sociale media kan u een vrij duidelijk beeld geven van hoe mensen over uw productenspreken. Deze kennis kunt uw gebruiken om uw inhoud daarop af te stemmen.
Tot slot
Hopelijk geeft deze pagina u een duidelijk beeld met betrekking tot spraaktechnologie in relatie tot uw E-commerce strategie. Spraaktechnologie is een onderdeel geworden van het dagelijks leven van de bezoekers en verandert de traditionele manier van zoeken op het web en op smartphones.
Als u gelijke tred wilt houden met consumenten die hun zoekopdrachten inspreken, dan is dit het moment om het te doen. Eijdems Internet heeeft een zeer ruime ervaring in het ontwikkelen van e-commerce websites en mobiele apps met “state-of-the-art” E-commerce technologie, variërend van Augmented Reality, Chatbots tot Voice Search. Laat ons weten wat uw Magento webshop en WooCommerce webshop nodig hebben en wij gaan voor u aan de slag om uw webshop nog succesvoller te maken.